DeliVerde ei pelkää toteuttaa asiakkaiden hulluimpiakaan toiveita

Tuotekehittely on tärkeä osa DeliVerden puutarhan toimintaa. Puutarhalla on kehitelty huippukokkien toiveiden myötä esimerkiksi joka kerta täsmälleen samankokoisia retiisejä, minikokoisia hunajanauriita ja normaalia kestävämpi korianteri.

”Kasvatimme korianteria normaalia pidempään ja leikkasimme sitä, jotta se vahvistui ja teki paksumpaa vartta. Se sopi täydellisesti ravintolan toastin väliin”, DeliVerden yrittäjä Liisa Lindroth kertoo.

DeliVerde kasvattaa puutarhallaan 30 erilaista yrttiä ja 10 erilaista salaattia. Lisäksi siellä viljellään noin viittäkymmentä vihanneslajiketta avomaalla. Uusia tuotteita testaillaan kasvihuoneissa ja avomaalla erityisesti keväisin ja kesäisin. Puutarhoilla kasvatetaan ravintoloiden pyynnöstä muun muassa minikokoisia paksoita, fenkoleita ja hunajanauriita, jotka kruunaavat ravintoloiden annokset.

Joskus huippukokin toiveesta saattaa syntyä uusi trendi-ilmiö. Niin kävi esimerkiksi fenkolille, johon jätettiin Kaskiksen ravintoloitsijan Simo Raision pyynnöstä varret. Ulkomailta tuotujen fenkoleiden varret leikataan pois kuljetusten ja säilyvyyden takia. Nyt varrellisia DeliVerden fenkoleita myydään ravintoloiden lisäksi myös kuluttajille.

Huippukokkien kautta kotikeittiöihin

DeliVerde toimittaa salaatteja, yrttejä ja vihanneksia valtakunnallisesti noin sataan huippuravintolaan. Niiden kautta suosituimmat uudet oivallukset kulkeutuvat luontevasti myös kotikeittiöihin.

”Mikäli jollekin uudelle tuotteelle riittää kysyntää, siitä voidaan tehdä pienempiä kuluttajapakkauksia kauppoihin. Viimeksi kotikokkaajat ovat innostuneet esimerkiksi pienestä mukulaselleristä. Seuraavaksi voisimme mahdollisesti kokeilla minihunajanauriiden kuluttajapakkauksia”, Lindroth kertoo.

DeliVerdellä on otettu huomioon myös kuluttajilta tulleita toivomuksia. Mitä tahansa puutarhalla ei silti voi kasvattaa, vaikka monenlaista onkin kokeiltu. Haastavaa tuotekehityksestä tekee se, että ala ja tarjonta elävät koko ajan ja sesongit vaihtuvat nopeasti.

Koska viljely on pitkälti käsityötä, myös tuotteiden volyymin pitää olla kohdillaan, jotta viljely on kannattavaa. Esimerkiksi ravintolat tilaavat kasviksia 300-400 kappaleen eriä viikossa.

”Tuotekehittely on jatkuvaa kokeilua ja oppimista. Kuluttajien toiveesta olemme testanneet esimerkiksi karhunlaukkaa ja lakritsiyrttiä, mutta ne eivät toimineet niin hyvin kuin olisimme halunneet”, Lindroth sanoo.

Ideoita uusiin yrtteihin, vihanneksiin ja salaatteihin saadaan tutuilta huippukokeilta ja alan messuilta, mutta uusia tuulia pitää haistella koko ajan myös maailmalta.

”Seuraavaksi Suomessa innostutaan varmaankin aasialaisista yrteistä sekä mangoldista ja kvinoasta”, Lindroth veikkaa.

Jaa artikkeli